Cache(Saklı)

Yönetmen
Michael Haneke

Senaryo
Michael Haneke

Oyuncular
Juliette Binoche, Daniel Auteuil, Maurice Bénichou

Kısaca Konusu: Televizyonda edebiyat programı sunan bir adam, yayınevinde çalışan karısı, okula giden çocukları, sorunsuz, huzurlu, hemen her şeye sahip bir aile izlenimi. Kapılarına bırakılmaya başlanan ve içeriğini kendi görüntülerinin oluşturduğu video kasetler ile yanlarında gönderilen garip çizimlerle güvenlikleri yavaş yavaş tehlikeye girdiğinde, yaşamları değişmeye başlayacaktır.




Michael Haneke

Haneke diğer yönetmenlere göre ayrı bir noktada kendini konumlandırır. O sanatı, özellikle sinemayı ahlaki bir sorumluluk ile taşır. Taraflıdır, taraflı olmak gereklidir zaten. Müzik, yaratıcı açılar ve pek çok sinema hilesi, sadece gerçeği görmemizi engelleyen kandırmacalardan ibarettir. Genelde, planlarını uzun tutar, anlamamızı, sabretmemizi ister. Film atmosferleri hep tedirgin edicidir, bir de seyircinin görmek istediğini değil, ahlaki açıdan o an anlatmak istediğini ne ise onu gösterir perdede. Çoğunlukla sert bir üslup tutturarak.

Cache filmi yine tipik bir Haneke filmi olarak karşımıza çıkıyor. Odak noktasında bir burjuva ailesinin yer alması (mutlu bir aile, tabi günümüz mutluluk formülleriyle, iyi bir eş, sıcak bir yuva, para, şık bir ev, güzel yemekler) ve yavaş yavaş çöküşe doğru giden bir sürecin işlemesiyle...

Ahlak, Vicdan, Geçmiş

Film ahlak, vicdan, geçmiş gibi unsurlar etrafında örülürken en önemli problemlerini "güven" konusu etrafında örüyor. Sıradan bir aile ne kadar güvende olabilir, aile bireyleri neler saklayabilir, birbirlerine ne denli güvenebilir?

Aslında kentsel yaşamın dikte ettikleri etrafına sıkışan aile, mutlu oldukları yalanını çok çabuk kabullenen yapısıyla tüm çekirdek ailelere benziyor. Zira toplum tarafından statü kaynağı sayılan hemen tüm niteliklere sahipler. Ruhsal karmaşaları, gel gitleri, sırları hiç önemli değil, ne yapmış olurlarsa olsunlar.

Kasetleri Gönderen Kim?

İzleyici kafasında yaratılan asıl soru önceleri kaseti gönderenin kimliği üzerinde yoğunlaşsa da Haneke bu soruyu bizi yanlış bir yöne sürüklemesine rağmen kolayca  çözümlüyor. Çünkü onun istediği, kim sorusundan çok "Neden" sorusu üzerinde durmamız. Ana karakter
Georges' in kaseti gönderen kişiyi bildiğini savunması, bu kişinin onun geçmişine ait bir figür olması kendisine inanmamızı güçlendiriyor.

Aslında film, kaseti kimin yolladığı problemine bir çözüm sunmadan son buluyor fakat Haneke'nin isteği gerçekleşiyor, biz olan bitenin nedenine ve Georges'in kendisi ile yüzleşip geçmiş hatalarını dışa vurmasına daha çok kafa yoruyoruz.

Bu arada karakterlerin iç yüzünü tamamen bilen ve ahlaki açıklamaların zorunluluğuna inanan Haneke'nin video kasetleri yollayan olması, röportajlarında da anlaşılabileceği üzere olası.

Puan 10 üzerinden

7.5

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder